新年度に向けて番組・ウェブサイトのデザインバージョンアップのお手伝いをさせていただきました。番組の内容は国際放送で英語で流れたニュースを取り上げながら、ニュースと英文の解説を聞き、学習するものです。世界の旬の話題を知りながら英語も勉強できる一石二鳥な番組ですが、やはり内容的にどうしても上級者向けになり、ターゲットになる視聴者も世界に興味があり、英語の知識もあらかじめある程度備わっているのが前提になります。あまりカジュアルにならずに、時代の最先端をきりとる雰囲気を目指しました。
ロゴマークの刷新
基本的に旧年度まで使用していたロゴデザインを刷新させていただくことにしました。旧年度のロゴデザインコンセプトは番組と非常に親和性の高いものだと思います。正直変える必要はない気もしましたが、全体をカタチとして見たときに整理された感じが薄いのも事実でした。そこで今回はシルエットがシンメトリーになつように整然とした演出をおこなうことにしました。
オープニング
よく見ないとわかりませんが、立体物が落とす影に色がついていたり、半透明の物体が落とす影にも元の色が混ざっていたりしています。これはAdobe AfterEffectsのレイトレース3Dで作成しました。いまや社会の中心に参加しはじめたデジタルネイティブ世代を少し意識した演出をしたつもりです。
Opening graphics for The News in English
As we are facing the start of the new broadcasting year, I took part in updating the website and program called “The News in English”. The program broadcasts national news in English, with explanation of sentences and key points, making it a tool for English studies. The show is for persons interested in learning about current topics, have an interest in the world, as well as a will to improve their English. The aim was a design that was not too casual, but with a modern feel to it.
Logo reform
A complete redesign of the logo for the show, which was used last year. The previous logo and the show went well together, so although I felt that there was no need to change it in its entirety, I have been bothered a bit about the fact that the shape of it was not symmetrical. Therefore I could make the silhouette symmetrical this time around.
Opening
You can’t really tell from the image, but the logo is in fact made out of colored shadows, mixing with semitransparent colored shadows. The effect was made in Adobe AfterEffects using the 3D retrace. What I was going for was the idea of the digital natives increasingly becoming parts of the main society.